Když vydržíte mlčet, uslyšíte melodie lidí kolem sebe.
Norwegian Wood

Tragédie

20. května 2007 v 14:34 | Klárka
V prvních představeních na počest boha Dionýsa vystupovali mimové a výklad k ději podával sbor.
Vznikla v 5. století př. Kr. Mimové byli nahrazeni mluvícími herci. Začali psát profesionální dramatici Aischylos, Sofokles a Euripides. Sbor zůstal zvláštním prvkem řecké tragédie. Komentoval z politického, filozofického a morálního hlediska děj.
Tragédie měla velkou etickou a formativní hodnotu. V ději byly vyjádřeny znalosti. Občané byli placeni za návštěvy divadelních představení. Mohli se jich zúčastňovat i ženy a otroci.
Podle Aristotela je tragické všechno co ukazuje na absurditu lidské existence. Příběh, který budí soucit. Vystupují v něm nevinné osoby, které jsou trestány za zločiny, jichž se nedopustili. Katarze - očištění emocí díky nepřikrášlenému předvádění životní reality.
Německý filozof F. Nietzsche považoval tragédii za nejvyšší projev řecké duchovnosti před vznikem filozofie. Podle něj se v tragédiích vedle sebe vyskytovali duch dionýsovský (vyjadřoval se mimickou evokací) a apollónský (dával dílu vyváženou strukturu a napínavou kompozici).
Architektura antického divadla. Mezi scénou, kde se pohybovali herci a půlkruhovým hledištěm, byla centrální zóna, která se jmenovala orkestra. Ta byla vyhrazena sboru. Sbor představoval ideálního diváka. Nezasahoval do děje, ale komunikoval s herci a komentoval vývoj událostí.
Masky. Zakrývaly herce a měnily jeho hlas. Tak mohli muži hrát ženské role nebo celou třídu lidí.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Děkuju za návštěvu. Přijďte zas. Klára